9
Evgenia G. Troshikhina
Saint Petersburg State University
Galina V. Navdushevich
Saint Petersburg State University
Personal predictors of assertiveness in adolescence and early youthful period
Troshikhina E.G., Navdushevich G.V. Personal predictors of assertiveness in adolescence and early youthful period. Vestnik of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics, 2023, vol. 29, No. 3, pp. 62-68. https://doi.org/10.34216/2073-1426-2023-29-3-62-68
DOI: https://doi.org/10.34216/2073-1426-2023-29-3-62-68
УДК: 159.922.8
Publish date: 2023-06-08
Annotation: The purpose of this article was to examine the personal characteristics that would predict assertiveness among adolescence and youth. The relevance of the study is determined by the fact that the changing in assertiveness from early adolescence to youth is not sufficiently studied, while it is important quality for the successful integration of the younger generation into modern society. The goal of the study was to identify predictors of assertiveness in the younger, older adolescence and youthful periods of development. The investigated variables are parameters of self-attitude, personality traits, social intelligence, and behavioral strategies. The sample consisted of 201 people (98 boys, 103 girls), 67 people in each age group: younger teenagers (11-13 years old), older teenagers (14-16 years old) and youth (17-18 years old). Methods used were: Levinson's Assertiveness test, questionnaire ‘Components of Self-attitude’ (S.R. Pantileev), R. Cattell’s Factor personality questionnaire (16PF), the Four Factor Test of Social Intelligence (the Guilford-Sullivan test), and S.E. Hobfoll's Strategic Approach to Coping Scale (SACS). The research revealed that assertiveness slowly increases from younger adolescence to youth; however, assertiveness is not yet a formed personality trait even in youthful period. A central predictor of assertiveness is emotional stability in early adolescence and positive self-image in later adolescence. In youth period, predictors of assertiveness are contradictory, among them are seeking social support, aggressive action, social translations, and reflective self-attitude. Thus, during youthful period, assertiveness is close to aggressive actions, however, in the process of reflection, aggressive and assertive behavior are differentiated and corrected depending on support or condemnation from others.
Keywords: assertiveness, self-attitude, adolescence, adolescence, social intelligence.
Literature list: Батаршев А.В. Многофакторный личностный опросник Р. Кэттелла: практическое руководство. Москва: ТЦ Сфера, 2002. 96 с. Валиуллина Е.В. Анализ взаимосвязи эмоционального интеллекта с некоторыми коммуникативными свойствами личности // Вестник общественных и гуманитарных наук. 2021. Т. 2, № 3. С. 53–59. Водопьянова Н.Е. Психодиагностика стресса. Санкт-Петербург: Питер, 2009. 336 с. Каппони В., Новак Т. Как делать все по-своему, или Ассертивность – в жизнь! Спнкт-Петербург: Питер, 1995. 188 с. Михайлова (Алешина) Е.С. Методика исследования социального интеллекта: Адаптация теста Дж. Гилфорда и М. Салливена: Руководство по использованию. Санкт-Петербург: Иматон, 1996. 56 с. Пантилеев С.Р. Методика исследования самоотношения. Москва: Смысл, 1993. 32 с. Покальчук Е.В., Воробьева К.И. Ассертивность как мотивационный компонент жизнестойкости субъекта // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 5-1 (68). С. 150–157. Сизикова Т.Э., Садчикова В.И. К вопросу о развитии ассертивности в подростковом возрасте // День дефектологии. 2022. № 1. С. 212–217. Смолонская А.Н., Колесов В.И. Формирование жизненных компетенций у детей сквозь призму ассертивного поведения // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 1. С. 169–171. Соколовская И.Э., Скоблецкая Е.В. Особенности проявления ассертивности у подростков, обучающихся в общеобразовательном учреждении // Энигма. 2021. № 33. С. 125–132. Харламенкова Н.Е. Самоутверждение подростка. Москва: Институт психологии РАН, 2007. 384 с. Шильцова Ю.В. Актуализация изучения ассертивности в решении вопросов социальной адаптации подростков // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Психология. Серия: Познание. 2020. № 8. С. 73–78. Carstensen В., Klusmann U. Assertiveness and adaptation: Prospective teachers’ social competence development and its significance for occupational well-being. British Journal of Educational Psychology, 2021, vol. 91 (1), рр. 500-526. DOI: 10.1111/bjep.12377 Parmaksiz I. Relationship of Phubbing, a Behavioral Problem, with Assertiveness and Passiveness: A Study on Adolescents. International Online Journal of Educational Sciences, 2019, vol. 11 (3), рр. 34-45. DOI: 10.15345/iojes.2019.03.003 Pfafman T. Assertiveness, ed. by Zeigler-Hill V., Shackelford T.K. Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham, 2020, рр. 263-269. DOI: doi.org/10.1007/978-3-319-24612-3_1044 Rakos R.F Asserting and confronting. The Handbook of Communication Skills, ed. by H. Owen, 4th ed. London, Routledge, 2019, рр. 339-376. DOI: doi.org/10.4324/9781315436135
Author's info: Evgenia G. Troshikhina, PhD in Psychology, Associate Professor, Saint Petersburg State University, St. Petersburg, Russia, e.troshikhina@gmail.com, https://orcid.org/0000-0001-5739-2963
Co-author's info: Galina V. Navdushevich, Saint Petersburg State University, St. Petersburg, Russia, navduschevich@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-5601-803Х