27
Sergey Ye. Kuptsov
Ushinsky Yaroslavl State Pedagogic University
Igor’ S. Sinitsyn
Ushinsky Yaroslavl State Pedagogic University
Content and methodological bases for studying global problems of humanity in the framework of the subject «Geography» based on the potential of extracurricular and extracurricular activities
Kuptsov S.Ye., Sinitsyn I.S. Content and methodological bases for studying global problems of humanity in the framework of the subject «Geography» based on the potential of extracurricular and extracurricular activities. Vestnik of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics, 2020, vol. 26, № 3, pp. 187-192 (In Russ.). DOI https://doi.org/10.34216/2073-1426-2020-26-3-187-192
DOI: https://doi.org/10.34216/2073-1426-2020-26-3-187-192
УДК: 372.8:91
Publish date: 2020-05-15
Annotation: Modern geographical education is undergoing a stage of updating its content. In the context of globalisation and constantly emerging problems and contradictions that have a universal character of manifestation, the key theme of school geographical education at the high school level can include global problems of humanity, the study of which will not only form a set of educational results, fixed by normative documents, but also help pupils to form a global type of thinking and behaviour, ensure the formation of a value attitude to the surrounding reality and understanding the significance of their own activities, aimed at ensuring the sustainability and balance of the development of all mankind. This article defines the content bases for studying global problems of humanity in six contexts that have a personal aspect for pupils. The article presents a methodological system for studying global problems of humanity in the process of both regular and extracurricular activities and represents a set of target (goal ideal and goal-means, correlated with the components of learning: cognitive, praxiological and axiological), content (contexts of studying global problems and levels of their consideration), procedural (forms, techniques, methods and technologies of learning that ensure the complex nature of the study of global problems of our time), performance-evaluation criteria, indicators and levels of mastering content about global problems of humanity) blocks.
Keywords: geographical education, globalisation, global problems of humanity, globalistic component of school geographical education, methodological system, term activities, extracurricular activities.
Literature list: География мира: в 3 т. / Н. В. Каледин и др.; под ред. Н. В. Каледина, Н. М. Михеевой. Москва: Изд-во «Юрайт», 2020. Т. 1: Политическая география и геополитика: учебник и практикум для вузов. 389 с. Гладкий Ю.Н., Сухоруков В.Д. Экономическая и социальная география зарубежных стран: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. М.: Издательский центр «Академия», 2013. 400 с. Глобальные социоприродные процессы и системы: учебное пособие / И.И. Абылгазиев, Р.Р. Габдуллин, И.В. Ильин и др. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2011. 256 с. Кондратьева И.В. Глобальные проблемы на планете и причины их возникновения // Актуальные проблемы экологии и природопользования: сб. ст. по материалам III Всерос. (национальной) науч.-практ. конф. / под общ. ред. С.Ф. Сухановой. 2019. С. 36–41. Купряшкин И.В. Проблема классификации глобальных проблем современности // Вестник научных конференций. 2016. № 9–5 (13). С. 119–121. Масленников М.И. Теоретико-методологические подходы к анализу и классификации глобальных проблем современности // Журнал экономической теории. 2010. № 3. С. 132–138. Синицын И.С. Организация учебной деятельности учащихся по освоению содержания темы «Глобальные проблемы человечества» / И.С. Синицын, Т.И. Барабанова, Т.Г. Иванова и др. // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 6. С. 83–88. Синицын И.С., Купцов С.Е. Идеи глобализма и футуризма как концепты обновления содержания географического образования // Современное географическое образование: проблемы и перспективы развития: материалы IV Всерос. науч.-практ. конф. Москва, 2020. С. 27–31. Социально-экономическая география: учебник для вузов / М.М. Голубчик, С.В. Макар, А.М. Носонов, Э.Л. Файбусович. Москва: Изд-во «Юрайт», 2020. 475 с. Урсул А.Д. Становление глобального мышления: пространственно-временной ракурс // Пространство и время. 2012. № 3 (9). С. 61–67. Чащин Е.В. Формирование представлений о глобальных проблемах современности в информационном обществе и источники спекуляций на этой теме // Вестник Пермского университета. Сер. Философия. Психология. Социология. 2013. № 1. С. 18–29.
Author's info: Sergey Ye. Kuptsov, ORCID https://orcid.org/0000-0002-0269-2229, post-graduate student, assistant, Ushinsky Yaroslavl State Pedagogic University, Yaroslavl, Russia. E-mail: djkupcov@mail.ru
Co-author's info: Igor’ S. Sinitsyn, ORCID https://orcid.org/0000-0002-7096-1005, Candidate of Pedagogic Sciences, Associate Professor, Ushinsky Yaroslavl State Pedagogic University, Yaroslavl, Russia. E-mail: 1010.86@mail.ru