САМОХВАЛОВА АННА ГЕННАДЬЕВНА

доктор психологических наук, кандидат педагогических наук, директор института педагогики и психологии, профессор кафедры педагогики и акмеологии личности Костромского государственного университета

Родилась 9 октября 1972 года  в городе Кострома.

В 1990 г. закончила с медалью школу №5 г. Костромы; в 1995 г. закончила с отличием факультет начального образования Костромского государственного педагогического университета им. Н.А.Некрасова; в 1997 г. досрочно завершила обучение в аспирантуре при кафедре педагогики и психологии того же университета. В 1998 г. в диссертационном совете при ЯрГПУ им. К.Д. Ушинского защитила кандидатскую диссертацию по специальности 13.00.08 – теория и методика профессионального образования, выполненную под руководством профессора А.Л. Уманского, по теме «Формирование коммуникативного компонента индивидуального стиля педагогической деятельности будущих педагогов». В 2003 г. присвоено научное звание доцента по кафедре социальной психологии. В 2015 г. в диссертационном совете при КГУ им. Н.А. Некрасова защитила докторскую диссертацию по специальности 19.00.13 – психология развития, акмеология, научный консультант, профессор Т.Л. Крюкова, по теме «Структурно-функциональная концпция .  Прошла профессиональный путь от ассистента кафедры педагогики и психологии до директора института педагогики и психологии.

Основные этапы педагогической и научной деятельности:
  • 1995–1998 гг.  – ассистент кафедры педагогики и психологии КГУ им. Н.А. Некрасова.
  • 1998–2000 гг. – старший преподаватель кафедры практической психологии КГУ им. Н.А. Некрасова.
  • 2000–2015 гг. – доцент кафедры социальной психологии КГУ им. Н.А. Некрасова.
  • 2015–2016 гг. – профессор кафедры педагогики и акмеологии личности КГУ, руководитель магистерской программы «Менеджмент в образовании».
  • 2016–2017 гг. – заведующий кафедрой педагогики и акмеологии личности КГУ.
  • 2017 г. – по настоящее время – директор института педагогики и психологии.
  • 2018 г. – по настоящее время – федеральный эксперт по Костромской и Ивановской области по проблемам разработки и внедрения Программы воспитания в общеобразовательных организациях.
  • 2015–2020 гг. – член редколлегии научно-методического журнала «Вестник Костромского государственного университета имени Н.А. Некрасова» серии «Педагогика. Психология. Социокинетика», с 2021 г. главный редактор серии «Педагогика. Психология. Социокинетика».
  • 2017 г. – по настоящее время – член диссертационного совета по защите диссертаций на соискание ученой степени доктора  психологических наук при Костромском государственном университете.

А.Г. Самохвалова имеет богатый опыт руководства государственными заданиями и грантами:

  • 2013-2014 г. являлась руководителем гранта РГНФ «Затрудненное общение ребенка: механизмы, функции, генезис» (проект № 13-16-44001 а (р));
  • 2014-2015 гг. – исполнителем по гранту КГУ им. Н.А. Некрасова «Развитие совладания и психологических защит в детском и подростковом возрасте в аспекте ситуационной контекстуализации»;
  • 2016 г. - исполнителем по гранту Костромской областной Думы «Профилактика суицидального поведения детей и подростков»;
  • 2017 - исполнителем госзадания Министерства образования и науки РФ «Комплексное исследование системы воспитания в образовательных организациях общего образования в 2016-2017 учебном году и разработка научно-обоснованных предложений по ее оптимизации на федеральном и региональном уровнях» (проект 27.4374.2017/НМ);
  • 2017-2019 г. – руководитель гранта РФФИ «Коммуникативные трудности ребенка в поликультурной социальной среде: факторы возникновения и способы преодоления» (проект № 17-06-00607-ОГН)
  • 2018 г. - руководитель Государственного задания Министерства образования и науки РФ "Исследование состояния и перспективы развития кадрового потенциала сферы воспитания. Разработка методики
    педагогического сопровождения реализации Стратегии развития воспитания в Российской Федерации" (проект №27.12892.2018/12.1);
  • 2021-2022 гг. – руководитель международного российско-армянского гранта РФФИ «Теоретические и методические основы оценки психологического благополучия студенческой молодежи» (проект 20-513-05005).

Награждена Премией имени А.Н. Лутошкина (2010 г.) за успехи в учебно-методической деятельности, почетной грамотой Департамента образования и науки Костромской области (2014 г.), почетной грамотой Администрации Костромской области (2016 г.), почетной грамотой Департамента труда и социальной защиты населения Костромской области (2018 г.), Премией имени Н.Н. Суслова за научные достижения (2019 г.)

Научные интересы:

Психология общения, затрудненное общение, коммуникативные трудности детей и подростков в поликультурной социальной среде, технологии развития коммуникативной компетентности личности, психология и педагогика социального воспитания.

Научный руководитель аспирантов и соискателей. Подготовила 2 кандидатов наук. Значимыми результатами научно-исследовательской деятельности  А.Г. Самохваловой являются издание 8 монографий, 12 учебно-методических пособий, более 250 научных статей, 19 из которых опубликованы в рецензируемых журналах, индексируемых в международных базах Scopus, Web of Science. 

Является организатором и участником Всероссийских и Международный конференций и симпозиумов, выступает с докладами, проводит мастер-классы, открытые лекции, в том числе и за рубежом (Германия, Болгария, Армения, Белоруссия, Молдова). Известна как  автор концепции затрудненного общения на детских этапах онтогенеза; ею созданы валидные и надежные методики, выявляющая социальные трудности субъекта.

А.Г. Самохвалова осуществляет профессиональную подготовку аспирантов вуза по психолого-педагогическому циклу дисциплин,  научное руководство аспирантами; является научным руководителем образовательных программ магистратуры («Менеджмент в образовании», «Методическое обеспечение образовательного процесса»), а также программ дополнительного профессионального образования и переподготовки специалистов («Образование и педагогика», «Психология образования»); руководителем курсов повышения квалификации «Личная эффективность преподавателя высшей школы», «Профилактика профессионального выгорания», «Инновационные методы преподавания в высшей школе».

Основные научные труды:
Учебно-методические пособия и монографии
  • Самохвалова А.Г. Деловое общение: секреты эффективных коммуникаций: Учебное пособие. - СПб.: Речь, 2012. – 333 с.
  • Самохвалова А.Г. Коммуникативные трудности ребенка: феноменология, факторы возникновения, динамика: Монография. - Кострома : КГУ им. Н.А. Некрасова, 2014. – 358 с.
  • Самохвалова А.Г., Сапоровская М. В., Крюкова Т. Л., Хазова С. А.,  Тихомирова Е. В. Диагностика суицидального риска и психопрофилактика суицида у детей и подростков: методическое пособие.- Кострома : КГУ, 2016. – 138 с.
  • >Самохвалова А.Г. Ступени самовоспитания личности : учебно-методическое пособие. - Кострома : Костр.   гос. ун-т, 2017. – 178 с.
  • Самохвалова А.Г., Метц М.В., Скрябина О.Б., Иванова Н.М. Развитие межкультурной коммуникативной компетентности детей и подростков : учеб.-метод. пособие . - Кострома: Изд-во Костром. гос. ун-та, 2018. – 172 с.
  • Самохвалова А.Г. Коммуникативные трудности ребенка в поликультурной социальной среде : монография. - Кострома: КГУ, 2019. – 280 с.
Научные статьи
  • Самохвалова А.Г.Социальное сиротство как фактор затрудненного общения подростка // Вопросы психологии. – 2016. - № 3. – С. 29-40.
  • G. Samokhvalova Communication difficulties in teenagers with health impairments // Psychology in Russia: State of the Art, 2016, 9(3), 113-126. DOI:  10.11621/pir.2016.0308
  • G. Samokhvalova, T. L. Kryukova Teens’ coping/non- coping with communication difficulties in a special boarding school setting // SOCIAL WELFARE: INTERDISCIPLINARY APPROACH.  – 2017. – № 7. -– Vol. 1. – Р. 104-116. DOI: http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i7.288
  • G. Samokhvalova, T. L. Kryukova “Gothic” youth subcultureinfluence on adolescents` addictive and defensive behaviors // Journal of Behavioral Addictions. – Volume 6, Number 1, March 2017. – С. 70.
  • G. Samokhvalova. Internet-addictions in teenagers bullied in the educational environment // Journal of Behavioral Addictions. – Volume 6, Number 1, March 2017. – С. 47.
  • Самохвалова А.Г., Куликов Л.В., Вишневская О.Н. Переживание подростками коммуникативных трудностей в межкультурном общении   // Вопросы психологии. – 2019. - № 4. – С. 100 – 114.
  • A.G.Samokhvalova, E. V. Tikhomirova, D. B. Vorontsov, A.V.Vorontsova,O. N. Vishnevskaya Coping Strategies of University Teaching Staff With Difficulties in Managing Remote Learning Under Lockdown Related Stress (Web of Science (WoS)) // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. – 2020. Volume 91 - PRRAEPGDA 2020. – Р. 32-41.  DOI: 10.15405/epsbs.2020.10.04.5
  • Самохвалова А.Г., Метц М.В. Межкультурные коммуникативные трудности подростков-мигрантов первого и второго поколений: кросс-культурный аспект  // Социальная психология и общество. – 2020. –  Том 11. – № 3. – С. 149–166 doi:10.17759/sps.2020110310
  • Самохвалова А.Г. Коммуникативные трудности ребенка: проблемы, диагностика, коррекция: Учебно-методическое пособие. - СПб.: Речь, 2011. – 432 с.

ANNA GENNAD’YEVNA SAMOKHVALOVA

Doctor of Psychological Sciences, Candidate of Pedagogic Sciences, Director of the Institute of Pedagogy and Psychology, Professor in the Department of Pedagogy and Acmeology of Personality at Kostroma State University  

Born on 9 October 1972 in the City of Kostroma.

Graduated with honours from school #5 of the City of Kostroma in 1990; in 1995, graduated with honours from the Primary Education Department of Nekrasov Kostroma State Pedagogic University; in 1997, completed ahead of schedule the postgraduate studies at the Department of Pedagogy and Psychology of the same university. In 1998, defended the Candidate thesis in speciality 13.00.08 - Theory and Methodology of Professional Education - under the guidance of Professor A.L. Umanskiy in the dissertation council of Ushinsky Yaroslavl State Pedagogic University; the thesis titled "Formation of communicative component of future pedagogue’s individual pedagogic activity style". In 2003, awarded the academic title of Associate Professor in the Department of Social Psychology. In 2015, defended the doctoral thesis in the specialty 19.00.13 - Developmental Psychology, Acmeology - in the dissertation council of Nekrasov Kostroma State University; scientific adviser - Professor T.L. Kryukova, topic - "Structural and functional concept".  Passed a professional path from an assistant in the Department of Pedagogy and Psychology to the director of the Institute of Pedagogy and Psychology.  

Key milestones in teaching and research:

  • 1995–1998 – assistant in the Department of Pedagogy and Psychology of Nekrasov Kostroma State University.
  • 1998–2000 – senior lecturer in the Department of Practical Psychology of Nekrasov Kostroma State University.
  • 2000–2015 – Associate Professor in the Department of Social Psychology of Nekrasov Kostroma State University.
  • 2015–2016 – Professor in the Department of Pedagogy and Acmeology of Personality at Kostroma State University, head of the Master programme in "Educational Management".
  • 2016–2017 – head of Department of Pedagogy and Acmeology of Personality of Kostroma State University.
  • Since 2017 – director of the Institute of Pedagogy and Psychology.
  • Since 2018 – expert of the Russian Federation for Kostroma and Ivanovo Regions in the development and implementation of upbringing programme in general educational institutions.
  • 2015–2020 – member of the editorial board of the scientific and methodological journal "Vestnik of Kostroma State University. Series: Pedagogy. Psychology. Sociokinetics"; since 2021, Editor-in-Chief of the said series.
  • Since 2017 – member of the dissertation council for Doctoral theses in Psychology at Kostroma State University.

A.G. Samokhvalova has extensive experience in managing state assignments and grants:

  • In 2013-2014, she was the supervisor of the Russian Humanities Research Foundation's grant "Child communication difficulties: mechanisms, functions, genesis" (project no. 13-16-44001 а (р));
  • 2014-2015 – implementer of Nekrasov Kostroma State University grant "Development of coping and psychological defences in childhood and teenage from the perspective of situational contextualisation";
  • 2016 – implementer of Kostroma State Duma grant "Preventing suicide in children and teenagers";
  • 2017 – implementer of the state assignment of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation "Comprehensive study of upbringing system in educational organisations of general education in the 2016-2017 school year and development of scientifically substantiated proposals for its optimisation at the federal and regional levels" (project 27.4374.2017/НМ);
  • 2017-2019 – head of the Russian Foundation for Basic Research grant "Children's communication difficulties in a multicultural social environment: factors of origin and ways of overcoming" (project 17-06-00607-ОГН)
  • 2018 – head of the state assignment of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation "Study of the status and prospects of human resources development in upbringing sector. Development of the methodology of pedagogic support for the implementation of upbringing development strategy in the Russian Federation" (project 27.12892.2018/12.1);
  • 2021-2022 – head of the cross-national Russo-Armenian grant under the Russian Foundation for Basic Research "Theoretical and methodological foundations for assessing the psychological well-being of student youth" (project 20-513-05005).

She was awarded Lutoshkin Prize for Excellence in Teaching and Methodology in 2010; Certificate of Merit from the Department of Education and Science of Kostroma Region, in 2014; Certificate of Merit from Kostroma Region Administration, in 2016; Certificate of Merit from the Department of Labour and Social Protection, in 2018; Suslov Prize for Scientific Achievement, in 2019).

Scientific interests:

Psychology of communication, difficult communication, communication difficulties of children and teenagers in multicultural social environment, technologies of development of communicative competency of personality, psychology and pedagogy of social upbringing.

Supervisor of postgraduate and PhD students. She has trained 2 PhD students. The significant results of AG Samokhvalova's research activities include publishing 8 monographs, 12 textbooks, more than 250 scientific articles, 19 of which were published in peer-reviewed journals indexed in the international databases Scopus, Web of Science. 

  She is an organiser and participant in Russian and international conferences and symposia; a speaker, master class speaker, public lecturer, including abroad (Germany, Bulgaria, Armenia, Belarus, Moldova). She is a renowned author of the concept of difficult communication in childhood stages of ontogenesis; of valid and reliable methods that reveal the subject's social difficulties.

AG Samokhvalova provides professional training of postgraduate students in the psychological-pedagogic cycle of disciplines and she supervises their research activities; she is the supervisor of educational programmes of Master's degree ("Management in Education", "Methodological Support of Educational Process"); as well as programmes of additional professional education and retraining of specialists ("Education and Pedagogy", "Psychology of Education"); and refresher courses on "Personal effectiveness of higher education teachers", "Prevention of professional burnout", "Innovative teaching methods in higher education"). 

Main scientific works:

Training manuals and monographs

Samokhvalova A.G. Communication difficulties of a child: Problems, diagnosis, correction: Textbook. – Saint Petersburg: “Speech” publishing house, 2011. – 432 pp. 

Samokhvalova A.G. Business communication: secrets of effective communication: Textbook. – Saint Petersburg: “Speech” publishing house, 2012. – 333 pp.

Samokhvalova A.G. Disturbed communication of the child: phenomenology, factors of emergence, dynamics: Monograph. – Kostroma: Kostroma State University, 2014. – 358 pp.

Samokhvalova A.G., Saporovskaya M. V., Kryukova T.L., Khazova S.A., Tikhomirova E. V. Suicidal risk assessment and suicide prevention in children and adolescents by means of psychology: Methodological handbook. – Kostroma: Kostroma State University, 2016. – 138 pp.

Samokhvalova A.G. The stages of personal self-upbringing: Training manual. – Kostroma: Kostroma State University, 2017. – 178 pp.

Samokhvalova A.G., Metz M.V., Skryabina O.B., Ivanova N.M. Childish and teenage intercultural communicative competency development: Training manual. – Kostroma: Kostroma State University, 2018. – 172 pp. 

Samokhvalova A.G. Communication difficulties of a child in multicultural social medium : Monograph. – Kostroma: Kostroma State University, 2019. –     280 pp.

Scientific articles

Samokhvalova A.G. Social orphanhood as a factor in adolescent communication difficulties // Voprosy Psikhologii (The Issues Relevant to Psychology). – 2016. – N 3. – P. 29-40.

A.G. Samokhvalova Communication difficulties in teenagers with health impairments // Psychology in Russia: State of the Art, 2016, 9(3), 113-126. DOI:  10.11621/pir.2016.0308

A.G. Samokhvalova, T. L. Kryukova Teens’ coping/non-coping with communication difficulties in a special boarding school setting // SOCIAL WELFARE: INTERDISCIPLINARY APPROACH. – 2017. – № 7. -– Vol. 1. – P. 104-116. DOI: http://dx.doi.org/10.21277/sw.v1i7.288

A.G. Samokhvalova, T. L. Kryukova “Gothic” youth subcultureinfluence on adolescents` addictive and defensive behaviors // Journal of Behavioral Addictions. – Volume 6, Number 1, March 2017. – P. 70.

A.G. Samokhvalova. Internet-addictions in teenagers bullied in the educational environment // Journal of Behavioral Addictions. – Volume 6, Number 1, March 2017. – P. 47.

Samokhvalova A.G., Kulikov L.V., Vishnevskaya O.N. Experiencing communicative difficulties in cross-cultural communication in adolescents   // Voprosy Psikhologii (The Issues Relevant to Psychology). – 2019. – N 4. – P. 100 – 114.

A.G.Samokhvalova, E. V. Tikhomirova, D. B. Vorontsov, A.V.Vorontsova,O. N. Vishnevskaya Coping Strategies of University Teaching Staff With Difficulties in Managing Remote Learning Under Lockdown Related Stress (Web of Science (WoS)) // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences EpSBS. – 2020. –  Volume 91 - PRRAEPGDA 2020. – P. 32-41.  DOI: 10.15405/epsbs.2020.10.04.5

Samokhvalova A.G., Metz M.V. Intercultural communicative difficulties of teens migrants of the first and second generation: cross-cultural aspect // Social psychology and society. – 2020. –  Vol. 11. – N 3. – Pа. 149–166 doi:10.17759/sps.2020110310