35
Доброва Виктория Вадимовна
Самарский государственный технический университет
Лабзина Полина Глебовна
Самарский государственный технический университет
Оптимизация развития гибких навыков инженерных кадров: опыт стран Европейского союза
Доброва В.В., Лабзина П.Г. Оптимизация развития гибких навыков инженерных кадров: опыт стран ЕС // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2020. Т. 26, № 2. С. 238-243. DOI 10.34216/2073-1426-2020-26-2-238-243
DOI: 10.34216/2073-1426-2020-26-2-238-243
УДК: 378:62
Дата приема статьи в публикацию: 24.03.2020
Аннотация: В последнее время возникают вопросы о качестве выпускников и их способности удовлетворять потребностям работодателей. Несмотря на огромное значение академических знаний и когнитивных способностей, сегодня возможности трудоустройства в большей степени определяются степенью развития гибких навыков. В России этот вопрос на сегодняшний день является пока неразрешенным: программы обучения большинства университетов основаны на традиционных методах, при которых мало времени уделяется развитию гибких навыков. В Европе из-за глобальных изменений в экономике и, соответственно, острой нехватки рабочих мест уже на протяжении нескольких десятилетий образовательная среда в высших учебных заведениях ориентирована на создание условий для развития требуемых для успешного трудоустройства компетенций. Большой опыт Европы может быть заимствован в некоторой степени и российскими университетами, которые еще только начинают движение в направлении развития гибких навыков и осознания необходимости их формирования и развития в рамках учебных дисциплин университетов. В статье описываются терминологические вариации, анализируются разные методы и подходы к обучению и оценке гибких навыков, а также представлены лучшие практики стран ЕС по обучению гибким навыкам.
Ключевые слова: гибкие навыки, навыки XXI века, компетенции, трудоустройство, конструктивизм, ситуативное обучение, личностно-ориентированное обучение.
Список литературы: An agenda for new skills and new jobs in Europe: Pathways towards full employment, 2012. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ PDF/?uri=CELEX:52010DC0682&from=EN (access date: 31.03.2016). Ananiadou K., Claro M. 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Education Working Papers, 41, 2009. OECD Publishing. URL: http://dx.doi.org/10.1787/218525261154 (access date: 31.03.2016). Bologna Communiqué Leuven, Louvain‐la‐Neuve, 2009. URL: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/2009_Leuven_ Louvain-la-Neuve_Kommunique_April09_DE.pdf (access date: 17.05.2011). Boud D. Assessment and the promotion of academic values. Studies in Higher Education, 15(1), 1990, рp. 101–111. Career center. URL: http://www.michaelpage.fr/career-center/developper-competence-transverses.html (access date: 15.08.2018). CEDEFI. Association of the Directors of French Engineering Schools. URL: http://www.cdefi.fr/files/files/R%C3%A9f%C3%A9rentiel%20parcours%20Comp%C3%A9tences%20pour%20l%27Entreprise.pdf (access date: 16.09.2019). Cornalli F. Training and developing soft skills in higher education. 4th International Conference on Higher Education Advances. Universitat Polite`cnica de Vale`ncia, Vale`ncia, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.4995/HEAd18.2018.8127. Fraser S. Graduate attributes and generic skills. Macquarie and Gladly Teche, 1, 2001, рp. 1–4. Gee J.P. Game-like learning - an example of situated learning and implications for opportunity to learn. 2008. URL: http://www.jamespaulgee.com/node/29 (access date: 15.05.2011). Glasersfeld E. Radikaler Konstruktivismus. Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1997. GRASS Project. Grading Soft skills. URL: https://sites.google.com/ site/llpgrassproject/ (access date: 15.08.2018). HISS Project. Help to Improve Soft Skills. URL: http://www.hisstoolbox.eu (access date: 18.10.2019). HoGent. Centre for Entrepreneurship (University of Gent). URL: http://centrum-voor-ondernemen.be/en/centre-for-entrepreneurship (access date: 1.08.2019). Ilomäki L., Lakkala M., Kosonen K. Mapping the terrain of modern knowledge work competencies. Generating working life competencies during higher education, 15th Biennial EARLI conference for Research on Learning and Instruction, August 27-31, 2013, Munich, Germany. URL: http://www.earli2013.org/programme/proposal-iew/?abstractid=1157 (access date: 31.03.2016). Lave J., Wenger E. Situated Learning - Legitimate Periperal Participation. Cambridge University Press, Cambridge, UK, 1990. Manpower Group. Soft Skills for Talent. Internal Report, 2014. URL: http://www.manpowergroup.it/indagine-soft-skills-manpowegroup (access date: 15.08.2018). MASS Project. Measuring and Assessing Soft Skills Project. URL: http://www.massproject.org/attachments/396_MASS%20wp4%20final%20report%20part-1.pdf (access date: 15.08.2018). McLellan H. Situated Learning Perspectives. Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, NJ, 1985. Mediating Soft Skills at Higher Education Institutions. Haselberger D., Oberhuemer P., Pérez E., Cinque M., Capasso F.D. ModEe project: Lifelong Learning Programme, 2012. URL: http://www.euca.eu/en/prs/modes-handbook.aspx (access date: 31.03.2016). Modernisation of Higher Education. Report on Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions, 2013. URL: http://ec.europa.eu/education/library/reports/modernisation_en.pdf (access date: 31.03.2016). Motschnig-Pitrik R., Rohlíková L. Constructivist and Person-Centered Learning in Higher Education. A dialogue between practicioners, 2011. NESSIE Project. Network for Soft Skills Innovation for Employment. URL: http://www.adam-europe.eu/prj/9722/project_9722_en.pdf (access date: 12.12.2019). POK Project. Politecnico di Milano. URL: www.pok.polimi.it (access date: 15.08.2018). Rethinking education strategy: Investing in skills for better socio-economic outcomes, 2012. URL: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012DC0669&from=EN (access date: 12.09.2019). Rogers C. Freedom to learn for the 80´s. Macmillan Publishing Company, New York, 1983. Shakespeare P., Keleher P., Moxham L. Soft Skills, Hard Skills and Practice Identity. Soft Skills for Better Employability. Icfai University Press, 2007. Skills for Social Progress. The Power of Social and Emotional Skills. OECD Skills Studies. Paris, OECD Publishing, 2015. Society for key competences in Education, Research and practice. URL: http://www.gesellschaft-fuer-schluesselkompetenzen.de (access date: 15.08.2018). TalentCampus project. URL: http://www.talent-campus.fr/ (access date 15.08.2018). U2ES Project. University to Enterprise and Society “Boost your skills” (University of Namur). URL: http://u2es.unamur.be/introduction (access date: 15.08.2018). VALEW Project. Validate Learning at Work. URL: http://www.valew.eu/ (access date: 15.08.2018). Verma S. Enhancing Employability @ Soft Skills. Chandigarth-Delhi-Chennai: Pearson, 2013. Virtuelle Hochschullandschaft Norddeutschland. Empfehlungen der Arbeitsgruppe Schlüsselkompetenzen, 2007. URL: https://studieren.de/ berblick-soft-skills.0.html (access date: 15.08.2018).
Информация об авторе: Доброва Виктория Вадимовна, ORCID 0000-0002-3037-4797, кандидат психологических наук, доцент, Самарский государственный технический университет, г. Самара, Россия. E-mail: victoria_dob@mail.ru
Информация о соавторе: Лабзина Полина Глебовна, ORCID 0000-0002-1470-0134, кандидат педагогических наук, доцент, Самарский государственный технический университет, г. Самара, Россия. E-mail: labzinapg@mail.ru